תכנית עסקית מטרתה לשמש שתי מטרות יסודיות: ככלי למכירת העסק מול משקיעים ובנקים, וכ"כובע" של ייעוץ עסקי לטובת פתיחה של עסק וניהולו המוצלח.
נסביר כעת בנפרד על כל מטרה.
גיוס כספים: בסופה, התכנית העסקית אכן תיראה כחוברת שתוגש על-ידי היזם למשקיע או הבנק. למרות זאת, החוברת כשלעצמה חסרת רלבנטיות, על אף שהתוכן מופיע בה. בתחילה, התוכן אמור לשמש הוכחה לכך שהנושאים הקשורים בעתיד העסק נבחנו ונבדקו בקפידה מרובה. מדוע? מפני שמשקיעים או בנקים אינם חסרי מוח – הם מוכנים להשקיע בעסק בעל פוטנציאל של ממש ועם דרגת סיכון נמוכה.
לפיכך, יוצא שתהליך ההכנה משמעותי יותר מהחוברת המתקבלת בסופו. תהליך הכנה נכון מהו? ישנם שני שלבים בתהליך:
- תהליך ההכנה עד לסקיצה הסופית. התהליך חייב להתלוות בראייה עסקית רחבה.
- מתחיל עם הפקתה של סקיצה סופית ולאחר שהוצגה בפני משקיע או בנק אחד או יותר. יש לבצע אופטימיזציה – הפקת סקיצות נוספות עם ההתאמות הנדרשות.
כאשר מפיקים תכנית עסקית על-פי הפרמטרים שצוינו, עולים הסיכויים לגיוס מוצלח של הכסף.
סוג שני של תכנית עסקית הוא פועל יוצא של הסוג הראשון. במהלך ההכנה של תכנית עסקית, עובר היזם תהליך לימוד על-ידי צוות מומחים בתחומי פרסום בגוגל בניית אתרים, יחסי ציבור, כלכלה, שיווק ועוד.
תהליך זה כולל את הפגישות המתקיימות בהשתתפות צוות היועצים בתהליך ההכנה של התכנית העסקית עצמה. הווה אומר: בשל הצורך לבנות קונספט לתכנית טרם הועלתה לכתב, ומהסיבה שיש לבצע "סיעור מוחין" עם היזמים, הרי שהפגישות הנ"ל גורמות ליזם לקבל כלים פרקטיים והכוונה ממשית לפתיחת העסק. מדובר בכלים שאין להפחית בחשיבותם, שהרי אלו ילוו את היזם לאורך דרכו העסקית ויסייעו לו להתפתח, לצמוח ולהעלות רעיונות חדשים לגידול העסק שלו.
ניתן לראות שתכנית עסקית אינה מסתכמת בעמוד בודד או שניים בהם מתואר רעיון העסק בקיצור נמרץ. מדובר במסמך רציני שכאשר כותבים אותו יש לחשוב דרך נקודת המבט של המשקיע או הבנק, ולעשותו באופן כזה שיוכל לשכנע בקלות יחסית שהעסק מביא משהו חדש שלא התקיים עד כה במתכונת המוצעת.
באם אתם מעוניינים ללמוד יותר על התכנית העסקית, זכרו שאתם יכולים לבצע מחקר אינטרנטי בעצמכם ולהגיע לכל המסקנות הנדרשות בעזרתכם בלבד. תוכלו גם לעשות סקר חברות ולבחור את זו עליה אתם סומכים שתוכל ללוות אתכם במהלך הכנת התכנית העסקית וגם לאחריה, באופן שיטיב עם עתיד העסק שלכם.